Helpt een massage bij het verminderen van spierpijn?



Spierpijn is een gevolg van overbelasting van je spieren. Spierpijn na sporten is iets wat veel voorkomt en op zich is het ongevaarlijk. Je hebt er veel last van maar de klachten verdwijnen vaak binnen enkele dagen weer. Sport je veel en vaak, dan kun je vaak last hebben van spierpijn en de spierpijn kan ook langer duren. Een goede massage kan je dan helpen om je pijnklachten te verminderen.

Wat is spierpijn eigenlijk?

Hoe kom je aan spierpijn en hoe kom je er vanaf? Spierpijn is eigenlijk een reactie op (over)belasting van spieren. Als de belasting fors is, wordt er te weinig zuurstof getransporteerd naar de spieren. Als gevolg hiervan ontstaan er minuscule scheurtjes in het spierweefsel. Daardoor vormt zich melkzuur. Er ontstaat verwijding van de vaten en oedeem waardoor de doorbloeding minder wordt. Daardoor krijgen de spieren te weinig zuurstof en dit prikkelt de zenuwuiteinden waardoor de pijn ontstaat.

Spierpijn voorkomen met massage en ander tips

Spierpijn voorkomen, kan dat? Als je lichte bewegingsoefeningen doet, kun je spierpijn vrij gemakkelijk voorkomen. Train je echter zwaar zal dit niet altijd lukken, maar er zijn wel zaken die je kunt doen en laten, om spierpijn te voorkomen. Begin bijvoorbeeld altijd met een warming-up voordat je intensiever gaat bewegen. Eet nadat je je spieren stevig belast hebt, voedsel met veel koolhydraten en voldoende eiwitten. Zorg dat je altijd voldoende vocht gedronken hebt zodat je niet uitdroogt. Dit helpt om afvalstoffen gemakkelijker af te voeren waardoor je spierpijn kunt helpen voorkomen. Neem na het sporten een warme douche of bad (niet heet maar wel warm.) Kies voor een goede massage om spierpijn te voorkomen of te verminderen.

Kun je spierpijn verhelpen?

Als je eenmaal spierpijn hebt, is dit niet in een keer te verhelpen. Wat helpt om het herstel te bespoedigen is bijvoorbeeld een goede nachtrust. Regelmatig je spieren een beetje rust geven bespoedigen het herstel van de spierpijn, maar helemaal niet bewegen is af te raden. Kies dus voor regelmatig rust en daarnaast ook regelmatig wat lichte inspanning. Denk bijvoorbeeld aan korte wandelingen of eenvoudige lichte training. Met een foamroller kun je zelf enige massage aan je spieren geven, een massage laten uitvoeren door een ervaren masseur kan de fijn flink verzachten. Om spierpijn te verhelpen kan het helpen als je de training die de spierpijn veroorzaakt heeft, nog eens dunnetjes overdoet. Door dezelfde bewegingen te maken of dezelfde belasting te ervaren (maar dan minder zwaar!) kan spierpijn minder worden. Is dat te pijnlijk, doe dan juist andere oefeningen. Heb je bijvoorbeeld spierpijn in je schouders, maak dan een wandeling. Je belast je schouder spieren dan niet opnieuw maar zorgt wel dat je lichaam niet vast komt te zitten. Ook zwemmen in een warm zwembad kan spierpijn verlichten.

Helpt massage om spierpijn te verminderen?

Een ontspannende massage heeft een positief effect op spierpijn. Een niet te harde massage heeft vaak het beste resultaat. Er moet niet teveel druk op de spieren worden uitgeoefend, maar een weldadige massage kan wonderen doen tegen spierpijn. Kort na een training of sport, is een ontspannende massage een prima hulpmiddel om spierpijn te voorkomen of zelfs te verminderen. En harde massage met veel druk is minder geschikt. Daardoor kan spierpijn zelfs erger worden. Een goede masseur weet echter de juiste massage tegen spierpijn te geven. Bloedtoevoer speelt een belangrijke rol bij herstel van pijnlijke spieren. Door een zachte druk uit te oefenen op de spieren, in combinatie met gelijkmatig oprekken van spieren, worden de spieren geprikkeld om pijnremmende signalen af te geven. Fijne scheurtjes in spiervezels zullen dan sneller helen.

Lever je betere sportprestaties na een massage?

Hier zijn de meningen over verdeeld. Het is niet aangetoond dat sportprestaties verbeteren na massage, maar er zijn wel veel sporters die een positief effect op sportprestaties ervaren. Mogelijk komt dit omdat een massage een diep ontspannend effect heeft waardoor stress vermindert. Je kunt daardoor hernieuwde mentale kracht ervaren en mentale kracht heeft immers een positief effect op sportprestaties.

Reacties uitgeschakeld